دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

آيا چيزي به نام چشم‌زخم واقعا وجود دارد؟

۸۰ بازديد

اين جمله‌ها براي اغلب ما كاملا آشنا هستند: «فلاني را چشم كردند»، «فلاني چشمش شور است»، «اسفند دود كن چشم نخوري!»، «حتما چشمت كردند» و … اما اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا واقعا چيزي به نام چشم‌زخم وجود دارد؟
اعتقاد به چشم زخم از قديم الايام نه تنها در ايران بلكه در فرهنگ‌هاي مختلف و از زمان‌هاي دور حتي در يونان باستان وجود داشته است و معمولا براي دفع آن از تعوذ، حرز، دعا و مانند آن استفاده مي‌شود.
چشم‌زخم چيست؟چشم زخم عبارت است از آسيبي كه تصور مي‌شود از نگاه حسود، بدخواه يا حتي ستايشگر به كسي يا چيزي مي‌رسد. كسي را كه گمان مي‌رود چشمش چنين تأثيري دارد بد چشم، چشم شور، نظر زدن، نظر رساندن و امثال آن تعبير مي‌كنند.
دكتر حسين الهي قمشه‌اي در پاسخ به سوال گفته: تقريبا در همه فرهنگ‌هاي جهان گونه‌اي از اعتقاد به چشم زخم «Evil Eye» مشاهده مي‌شود. به نظر ما نيروهايي چون حسادت، نفرت و انتقام‌جويي مي‌تواند تاثيرات منفي و آزاردهنده‌اي در زندگي انسان‌ها داشته باشد، البته اين به معني قبول انرژي‌هاي معجزه‌آسا نيست، بلكه گاهي چند كلمه حرف، يك نگاه يا حتي يك حركت دست مي‌تواند آشوبي بر پا كند. آدمي بايد خود را از مصاحبت اين گونه افراد بر كنار دارد و بخصوص امتيازات خود را در معرض نگاه همگان نگذارد.چشم‌زخم واقعا وجود داردچشم‌زخم يا چشم حسد يا چشم شيطان (Evil Eye) عبارت است از نگاه حسودانه به يك شيء يا به انسان كه بسياري به آن اعتقاد دارند و در فرهنگ بسياري از كشورها به چشم مي‌خورد.
 بر اساس اين باورها چشم‌زخم باعث بدشانسي يا رخداد بد مي‌شود و نمادش به شكل تك‌چشم است.
چشم زخم گونه‌اي از بدخواهيست.اين عمل چشم زدن يا نظر زدن ناميده مي‌شود و در مقابله با آن طلسم‌هايي ابداع شده‌است كه «نظرقرباني» خوانده مي‌شوند. 
چشم‌زخم باعث بدشانسي يا رخداد بد مي‌شود و نمادش به شكل تك‌چشم است.به طور كلي از نظر عقلي چشم زدن امر محالي نيست، چه اينكه بسياري از دانشمندان امروز معتقدند در بعضي از چشم‌ها نيروي مغناطيسي خاصي نهفته شده كه كارايي زيادي دارد.حتي با تمرين و ممارست مي‌توان آن را پرورش داد
عوامل ايجاد كننده چشم زخم چيست؟حسادت در انسان ايجاد انرژي منفي مي كنند كه مخرب ذهن و روان است و آسيب (شر) مي رساند.محبت بيش از حد نسبت به چيزي يا كسي، باعث چشم زخم و آسيب مي شود. چنانچه علاقه به نعمت هاي خداوند از علاقه به خالق آنها بيشتر باشد، شر رخ مي دهد. زيرا انسان محدود به خود مي شود و آن نعمت را متعلق به خود مي داند و شر وجودش را مي گيرد. خداوند در قرآن مي فرمايد: اگر پدران، فرزندان و ثروت خود را بيش از خدا دوست بداريد، آنگاه منتظر عذاب الهي باشيد.حيرت و تعجب انسان تنگ نظر وقتي به چيزي يا كسي نگاه كند، از چشم او انرژي منفي خارج مي شود و آسيب مي رساند.
چشم‌نظر يا نظرقرباني چيست؟ نظر قرباني بيشتر بر سروگردن بچه‌ها يا حيوانات عزيزي كه تامين‌كننده درآمد خانواده بوده و نيز ديوار منزل و محل كسب آويزان مي‌شده‌.
+چشم زخم و آداب و رسوم مربوط به آن در تركيهبر اساس عقايد مرسوم در بين مردم تركيه، ويژگي‌ها و خصوصيات فيزيكي افرادي كه چشم مي زنند، تقريبا مشابه است. بر اساس اين باورها افرادي كه بور هستند چشمان آبي بسيار روشن دارند، فاصله بين دندانهايشان زياد است، لوچ هستند، ريش قرمز دارند، فاصله بين بيني و دهان آنها خيلي كم است، سوراخ‌هاي دماغشان خيلي بزرگ و چشمانشان گود است، ابروان پيوسته دارند و نيز كساني كه در قسمت سفيد چشمشان خال دارند، بيشتر چشم مي زنند.
+مردمان آناتولي براي تعيين كسي كه چشم زده و نيز كسي كه چشم خورده، روشهاي متفاوتي دارند.معمولا اشيايي كه چشم زخم را ميگيرد به رنگ آبي بوده و يا سنگها و منجوقهايي به شكل چشم هستند كه چشم نظر ناميده مي شوند.
_چشم‌نظر در يوناندر مكزيك و كشورهاي لاتين برخي والدين از براي دفع چشم زخم از تخم‌مرغ استفاده مي‌كنند. آنها تخم‌مرغ را از روي بدن كودك عبور مي‌دهند و معمولا همزمان با اين كار دعايي مثل دعاي رباني خوانده مي‌شود و بعد تخم‌مرغ را در كاسه‌اي زير بالش مي‌گذراند. اجازه مي‌دهند تخم‌مرغ تمام طول شب زير بالش بماند و اگر صبح سفيده‌ي تخم‌مرغ كدر و تار باشد نتيجه مي‌گيرند كودك چشم خورده ا. اين شيوه همزمان چشم زخم را درمان مي‌كند.
_برخي ايتاليايي‌ها يك شاخ كوچك قرمز (corna) را به گردن مي‌اندازند يا به جاسوئيچي خود آويزان مي‌كنند تا از چشم زخم در امان بمانند._در برخي فرهنگ‌هاي اسپانيايي‌زبان كودكان تعويذي از جنس شبق سياه به گردن مي‌اندازند. اين تعويذ معمولا به شكل يك مشت كوچك است. حتي ممكن است به صورت مهره‌هاي سياه و قرمز روي يك زنجير طلايي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.